Wednesday, 27 November 2013

Κι όμως η Σούζυ παίζει και να μην έτρωγε



Κι όμως η Σούζυ παίζει και να μην έτρωγε.

Αφορμή για αυτό το post υπήρξαν 2 περιστατικά. Το πρώτο αφορά μια διαδικτυακή μου φίλη η οποία έγραψε στο facebook ότι πεινάει και δεν αντέχει με 2 μανταρίνια. Το δεύτερο ήταν η προ ολίγων ωρών επίσκεψη μου στην διαιτολόγο μου.

Πολλές γυναίκες έχοντας στο νου τους ότι αιτία του πάχους τους είναι το γεγονός ότι δεν γυμνάζονται και τρώνε πολύ, συχνά καταφεύγουν σε δίαιτες υπερβολικές, δίαιτες πείνας, με θερμίδες μετρημένες για άλλους ανθρώπους ή άλλες γυναίκες ή ακόμα και αυτοσχεδιάζοντας σενάρια αυτοτιμωρίας και πείνας προκειμένου να χάσουν αυτά τα έξτρα κιλά που τους τυρρανούν.

Κι όμως όσο κι αν λιμοκτονούν, όσο κι αν προσπαθούν απεγνωσμένα σε συνθήκες πραγματικής πείνας να χάσουν κιλά , τα κιλά δεν λένε να τις εγκαταλήψουν και ακόμα χειρότερα, τότε είναι που υπάρχει κίνδυνος να απογοητευτούν και να πέσουν με τα μούτρα στο φαγηό ή ακόμα χειρότερα να βλάψουν σοβαρά την υγεία τους με πολύ άσχημες συνέπειες, πολύ βλαβερότερες από το περιττό τους βάρος.

Αυτό όμως που συμβαίνει συχνότερα είναι να φτάνουν στην εμμηνόπαυσή και ενώ δεν τρώνε καθόλου να μην καταφέρνουν να χάσουν ούτε  γραμμάριο. Μπορεί να ακολουθούν δίαιτες των 900 θερμίδων, να τρώνε 2 μανταρίνια ή ένα δύο μαρουλόφυλλα και ενώ βασανίζουν και τιμωρούν τον εαυτό τους τα κιλά να μένουν εκεί. Συχνός είναι ο κίνδυνος να πεινάσουν τόσο που να επιλέξουν κάποια στιγμή μια λιχουδιά ή ένα φαγητό "απαγορευμένο" και τότε είναι που τιμωρούν ακόμα περισσότερο τον εαυτό τους. Τα κιλά όμως δεν χάνονται. Γιατί άραγε;

Όταν το σώμα μας λάβει το μήνυμα ότι δεν έχει λάβει τροφή για να κάψει θερμίδες τότε δίνει την εντολή να αποθηκεύση ότι λίπος και θερμίδες έχει προφυλάσσοντας μας από την "επερχόμενη" πείνα. Όσο λιγότερο τρώμε ή όσο πιο αραιά είναι τα γεύματα μας τότε το πιο πιθανόν είναι να στείλει το μήνυμα της "πείνας" ο εγκέφαλος μας στο σώμα μας. Ακόμα κι αν εμεις νιώθουμε περίφημα και δεν πεινάμε, το σώμα μας έχει υποχρέωσει να αποθηκεύσει θερμίδες και να βάλει τον οργανισμό μας σε "sleeping mode" προκειμένου να ελαχιστοποιήσει τις όποιες απώλειες τους. Γιατί συμβαίνει αυτό;

Κάθε οργανισμός ανάλογα με το φύλο, τα κιλα, τις συνηθειες, το αν ασκείται ή απλά εργάζεται κάποιος, το μεταβολισμό κα , έχει ανάγκη από ορισμένο αριθμό θερμίδων προκειμένου να εκτελέσει τις βασικές μεταβολικές δραστηριότητες. Αυτές οι θερμίδες διαφέρουν από άνθρωπο σε άνθρωπο. Σε έναν μπορεί να είναι 1200, σε άλλον μπορεί να είναι 1900, σε ένα τρίτο μπορεί 2000. Αυτό είναι εύκολο να προσδιοριστεί με μια λιπομέτρηση, η οποία θα σας δείξει τα ποσοστά λίπους, μυών και νερού που έχετε στο σώμα σας και θα δείξει πόσες θερμίδες χρειάζεστε απλά για να επιβιώσετε. Σε μένα που έχω πολλά παραπάνω κιλά είναι κοντά στις 1900 για παράδειγμα. Όταν δίνω στον οργανισμό μου πολύ λιγότερες θερμίδες προσπαθώντας να τον "τιμωρήσω" για την μακαρονάδα που έφαγα χθες, τότε το μόνο που καταφέρνω είναι να την αποθηκεύσει και να μην την αφήσει να φύγει. Κι όλα αυτά για να με προστατέψει.
 
Πως μπορώ να χάσω κιλά; Αν σκεφτούμε ότι κάθε άνθρωπος έχει διαφορετικές θερμιδικές ανάγκες, οι οποίες προσδιορίζονται από κάποιον ειδικό, τότε θα πρέπει να καταναλώνουμε τόσες θερμίδες ώστε να μην πεινάμε αλλά και να οδηγεί τον οργανισμό μας σε καύση του λίπους που έχει αποθηκεύσει τις προηγούμενες φορές.

Η φίλη μου αυτοτιμωρήθηκε με 2 μανταρίνια γιατί έκανε παρασπονδία στο μεσημεριανό, εγώ πάλι έφαγα ένα καλαμάκι κοτόπουλο με την σαλάτα μου επειδή οι συνάδελφοι με διαβεβαίωσαν ότι είναι αρκετό (ενώ έπρεπε να φάω 2-3 - σουβλάκια/καλαμάκια - όχι πιτόγυρα καλέ) . Ή πάλι άλλη βλακεία που έκανα ήταν να παραλήψω μια δυο φορές το βραδυνό είτε γιατί ήθελα να αυτοτιμωρηθώ είτε γιατί είχα δουλειά και το ξέχασα (ω ναι). Ή ακόμα να περιοριστώ στο ένα σοκολατάκι υγείας ενώ έπρεπε να φάω και 2 φρούτα για δεκατιανό, αλλά επειδή επέλεξα να φάω σοκολατάκι σκέφτηκα ότι ίσως θα έπρεπε να παραλήψω τα φρούτα μου (ΛΑΘΟΣ!!! ΜΕΓΑ ΛΑΘΟΣ!). Δεν είναι ότι ΔΕΝ έχασα κιλά. Είναι ότι θα μπορούσα να είχα χάσει πολύ περισσότερα και να είχα φάει περισσότερο και φυσικά χωρίς να πεινάσω.

Τι πρέπει να κάνουμε λοιπόν;

  • Επιλέγουμε προγράμματα διατροφής που δεν θα μας κάνουν να πεινάμε
  • τρώμε τουλάχιστον 5 φορές την ημέρα, 3 γεύματα και 2 ενδιάμεσα
  • τρώμε πολύ σαλάτα και λαχανικά
  • πίνουμε άφθονο νερό και οπωσδήποτε ένα ποτήρι νερό πριν το γεύμα μας, ενώ περιμένουμε μισή ωρίτσα με 3 τέταρτα για να πιούμε κάτι μετά το φαγητό μας
  • δεν παραλείπουμε γεύματα ακόμα κι αν έχουμε κάνει παρασπονδία, έχουμε φάει γλυκό ή απαγορευμένο φαγητό. Τρώμε κανονικά το επόμενο προγραμματισμένο γεύμα μας
  • Σε καμία περίπτωση δεν περιοριζόμαστε  σε 1 -2 φρούτα αντί γι αένα ολόκληρο γεύμα. Μπορούμε να φάμε 1-2 φρούτα για ενδιάμεσο γεύμα όχι όμως αντί για μεσημεριανό ή βραδυνό. 
  • Επιλέξτε πράσινες φρέσκες σαλάτες με ανθότυρο ή ένα γιαούρτι με 2% λιπαρά για ελαφρύ βραδυνό . 
  • Βαζουμε την άσκηση στην ζωή μας. Δεν χρειάζετε να γραφτούμε γυμναστήριο, αρκεί να πάμε μια βόλτα με τα αθλητικά μας και την φορμίτσα μας για μισή με μία ώρα και αν γίνεται καθημερινά. 
  • Το μυστικό είναι να μην πεινάμε!!!!
  • Επιλέγουμε να συμβουλευτούμε ειδικό για να λύσουμε όλες τις απορίες μας.
 Με αγάπη από μια "Σούζυ" στις φίλες της.